Režisérka, dramaturgička a dramatička Mariana Luteránová spolupracuje s divadlami naprieč celým Slovenskom. Jej tvorba je skutočne rôznorodá, réžii sa venuje nielen v činohre, ale aj v dabingu a opere. Nie je preto prekvapivé, že výrazne hudobná je aj jej inscenácia Šeptuchy zo Spišského divadla.
Ide o vašu prvú réžiu v Spišskom divadle. Ako prebiehal proces nadviazania tejto spolupráce?
Oslovil ma Viktor Kollár, ktorý do divadla nastúpil ako umelecký šéf. Jeho ambíciou bolo posunúť dramaturgiu divadla, a zároveň doň priniesť ľudí z externého prostredia, ktorí v ňom doposiaľ ešte nerobili. S týmito snahami neskôr súvisel aj výber tvorivého tímu, ktorý do procesu priniesol variabilné a originálne riešenia.
Inscenácia Šeptuchy vznikla na základe románu Aleny Sabuchovej. Kto prišiel s ideou inscenovať práve tento prozaický text?
Román som na stôl položila ja. Spočiatku som bola vydesená, pretože som si touto voľbou nebola vôbec istá, ale Miro Dacho aj Viktor Kollár ma o tomto výbere ubezpečili. Nasledovalo množstvo rozhovorov a úvah, hľadali sme totiž ten naozaj správny titul, ktorý by bol vhodný pre dramaturgiu Spišského divadla. Zvažovali sme, samozrejme, aj iné predlohy, ale finálna voľba padla práve na Šeptuchy.
Čo vás na ňom najviac zaujalo?
Na jednej strane je to príbeh dospievania, priateľstva a straty. Na strane druhej je to samotná chránená pohraničná oblasť. Počas procesu sme si toto prostredie spojené s mágiou študovali. Hoci sme neboli na konkrétnych miestach, vychádzali sme z reálneho prostredia, ktoré sme postupne dotvárali. Nechceli sme kopírovať realitu, pretože v tom spočíva určité riziko, napríklad môžete zistiť, že vo vedľajšej dedine to funguje úplne inak – preto sme si vytvorili svoj vlastný svet.
Ktorá z tém bola pre vás pri inscenovaní najdôležitejšou?
Myslím si, že idú všetky ruka v ruke. Či už spomeniem práve tému dospievania a toho, po akom živote túžime a ako o ňom uvažujeme, alebo toho, čo máme – nemáme v rukách. Naozaj ich vnímam prepojene.
Vo svojich inscenáciách sa často fokusujete na rodinu. Prečo je pre vás dôležité komunikovať práve túto tému?
Nie je to vedomá záležitosť. Ale ak to tak naozaj je, súvisí to s tým, že táto rovina je pre mňa skutočne veľmi dôležitá. Je to vekom a aj tým, že túto tému teraz žijem. Mám tri deti a sama som z troch sestier – ako od Čechova, iba brat nám chýba. To, čo človek dostane do vienka, ho determinuje.
Po dlhšej dobe ste sa opäť vrátili k réžii, spomeňme, že len za posledný rok máte za sebou štyri premiéry. Ako vy hodnotíte túto sezónu?
Moja sezóna bola veľmi dynamická a náročná, ale zároveň nesmierne zaujímavá. Stretla som sa s rôznymi témami, ktoré sme spracovali vo viacerých divadlách. Bola to veľmi pozitívna a pekná, ale aj náročná skúsenosť, pretože som strávila dve skúšobné obdobia na východe Slovenska, pričom žijeme v Bratislave. Som veľmi rada a hrdá, že môj manžel, tiež režisér, to zvládol a dokázal sa postarať o rodinu tak, aby jej nechýbala matka.
Za rozhovor ďakuje
Šimon FROLO