štvrtok

notifikácie

štvrtok

festivalové recenzie

Idioti

SME KRAJINA: Príbeh ľudí, priehrady a času

Zapísaný spolok slovenských a českých bábkarov uvádza: Zbojník a Gašparko

Divadlo nie je muzeálna, pseudohistorická entita

(c) foto: Braňo Konečný

V súčasnosti tvorcovia stále viac siahajú aj po nedramatických predlohách. Nielen o tejto téme, ale aj o tom, kde je a kam sa vyvíja slovenské divadlo a herectvo vo vzťahu k slovu, klasike a dramatickosti uvažuje dramaturg Miro Dacho.

Celý rozhovor si môžete prečítať alebo vypočuť tu.

Cesty k divákům nejsou snadné 

(c) foto: Braňo Konečný

Spracovanie lokálnych malých dejín, cesta k divákovi či stav slovenského divadla sú témy, ktoré aktuálne rezonujú v slovenskom divadle, no aktívne sa o ne zaujíma aj česká dramaturgička Marta Ljubková.

Celý rozhovor si môžete prečítať alebo vypočuť tu.

3…2…1…!

Danka Popovičová, šepkárka

3. Troma slovami opíšte svoj pracovný deň v divadle

super, trošku stres

2. Uveďte dve slová, ktoré opisujú váš vzťah k festivalu Dotyky a spojenia

po prvýkrát

1. Povedzte jedno slovo, ktoré vám napadne ako prvé, keď sa povie „divadlo“

relax

Richard Sanitra, herec DJGT Zvolen

3. Troma slovami opíšte svoju inscenáciu

dokument našej povahy

2. Uveďte dve slová, ktoré opisujú váš vzťah k festivalu Dotyky a spojenia

máme sa

1. Povedzte jedno slovo, ktoré vám napadne ako prvé, keď sa povie „divadlo“

závislosť 

Roberta Chrťanská, študentka dramaturgie

3. Troma slovami opíšte svoj pracovný deň v divadle

pozerám, analyzujem, pripomienkujem

2. Uveďte dve slová, ktoré opisujú váš vzťah k festivalu Dotyky a spojenia

milujem ho

1. Povedzte jedno slovo, ktoré vám napadne ako prvé, keď sa povie „divadlo“

detstvo

Hodnotenie dňa

Tridsiate výročie rozdelenia Československa sa v slovenskom divadle nestalo témou roka. O to viac vítam koprodukčnú slovensko-českú inscenáciu Zbojník a Gašparko. Inteligentný humor Šimona Spišáka sa tu spojil s „drakovským“ vtipom a výsledkom je smiešna, komická, ba až satirická a národné neduhy karikujúca inscenácia. Za úvahu stojí, že kým cez českého protagonistu Kašpárka sa vysmieva najmä z trampských adventúr a „užvanenosti“, Jánošík je karikovaný najmä cez pátos a deklamatívnosť romantickej poézie.

Košická divadelná adaptácia von Trierových Idiotov priniesla predovšetkým tému slobody indivídua. Radosť mi prinášali oduševnené, energické herecké výkony plné hravosti. Pri opakovanom sledovaní inscenácie znovu (ba aj viac) oceňujem výkon Henrietty Rab a jej uchopenie a vytvarovanie dramatického oblúku postavy. Výborné, euforické, smiešne aj smutné, so silnou pointou!

Dokumentárna dráma s kafkovskou atmosférou, pri ktorej som sa cítila ako Jozef K. Taká bola zvolenská inscenácia Sme krajina, ktorá ma úplne ohromila. Také absurdné, také slovenské! Problémy krajiny, ekológie, tobôž téma symbiózy, v ktorej sa človek dnes cíti ako súčasť ekosystému, slovenské divadlo objavuje len veľmi pomaly. Totálne so mnou zarezonoval prehovor jedného obyvateľa Slatinky, ktorý bol v roku 1995 na rokovaní o stavbe vodného diela. To, čo my dnes len pomaly objavujeme cez esteticko-filozofické texty o postantropocéne, bolo tomuto človeku celkom jasné už pred vyše 25 rokmi: rastlinné a živočíšne druhy sú rovnocennou súčasťou krajiny ako človek, sme navzájom prepojení sieťou vzťahov, tak ako sme prepojení so zemou a krajinou. Potrebujeme sa navzájom, aby sme prežili. Navyše je to inscenácia divadelne veľmi pôsobivá, vystavaná s výrazným vizuálnym citom, jednoducho silný divácky zážitok. 

Zuzana Andrejco Ferusová, divadelná kritička

Otázka dňa

Aká je naša krajina po tridsiatich rokoch osamostatnenia?

Veronika Gabčíková (dramaturgička): To sa pýtate tej pravej – matka Češka, otec Slovák… Podľa môjho názoru sme ešte menší, ako sme boli. Ten náš piesoček je naozaj nesmierne malý. A v rámci divadla je to otázka zúženia fokusu. Všetci divadelníci sa tu viac-menej poznáme. Chýba diverzita. Obávam sa ale jednej veci, že vďaka samostatnosti ešte viac vzrástla naša hrdosť. Tak sa plieskame po vlastných chrbátikoch, no neporovnávame sa s ostatnými, nekonfrontujeme sa. Netvrdím, že táto konfrontácia musí byť nutne taká, že si človek odrazu povie: a budem robiť tak ako Poliaci alebo Nemci. No akékoľvek porovnanie, stret ideí, myšlienok, foriem, prináša novú kvalitu, lebo je inšpirujúci. Či už v negatívnom alebo pozitívnom zmysle slova. Zaručuje to určitý vývoj. Ale myslím si, že čím sme menší, tým viac sa uzatvárame. A to je teraz viditeľné. 

Miriam Kičiňová (riaditeľka Činohry SND): Na túto krajinu sa zatiaľ stále čaká. 

Frederika Kašiarová (herečka): Myslím, že sme nesamostatná krajina. Elena Knopová (teatrologička): Myslím si, že v porovnaní s ostatnými kultúrami sme krajinou dynamického vývinu. Keď to zoberieme cez divadlo – divadelné umenie u nás nemalo, čo sa týka profesionalizácie a inštitucionalizácie, až takú veľkú tradíciu alebo zázemie v spoločnosti. Treba si uvedomiť, že divadelníci zohrali a aj po roku 1989 stále zohrávajú veľmi významnú úlohu. Možno si tú zodpovednosť ani sami nie vždy uvedomujú a možno sa spoločnosť pozerá na predstavenia v medziach „tomu rozumiem, tomu nerozumiem“, alebo „to sa mi páči, to sa mi nepáči“, ale jednoducho ten diskurz sa niekam posúva. A okrem toho sme ešte krajina, nechcem to nazvať, že malých ambícií, ale áno, asi sme krajina malých ambícií… Niekedy naozaj viac kritizujeme, než uvažujeme o pozitívnych výzvach.

Spojenia s divákmi

ZBOJNÍK A GAŠPARKO, BRATISLAVSKÉ BÁBKOVÉ DIVADLO A DIVADLO DRAK

Vtipné. Dobré.

(Petra, 10 rokov)

Bolo to celkom fajn. Najviac ma bavilo, ako sa tam hádali.

(Miloslav, 8 rokov)

IDIOTI, NÁRODNÉ DIVADLO KOŠICE

Super, páčilo sa mi to. Nie som veľmi výrečný.

(Andrej, strojár)

Som trochu zmätená. Nie som si istá významom prenosu filmov do divadla a toto predstavenie mi na to nedalo odpoveď. A mám aj isté etické otázky… 

(Laura, študentka dramaturgie)

a to zaujalo aj so snímkami aj s premietaním. 

SME KRAJINA, DIVADLO JOZEFA GREGORA TAJOVSKÉHO, ZVOLEN

Bolo to skvelé! Je super, že priniesli práve takúto tému. 

(Dana, ekologička)

Bolo to veľmi komplexné predstavenie. Trúfalé, ale v dobrom slova zmysle. Zo začiatku sa zdalo, že to bude iba komédia, no malo to hĺbku. 

(Veronika, psychologička)

Páčilo sa mi to. Bola to zaujímavá, atypická téma. Ešte som nebola na takom predstavení. Najprv sa to zdalo trochu rozpačité, ale potom ma to zaujalo aj so snímkami aj s premietaním. 

(Zuzana, neurologička)

kontakty
pokladnica
tel.: 043 422 22 12
tel.: 043 422 01 72
akreditačné stredisko
tel.: +421 905 267 648
k dispozícií od pondelka 19. 06. do nedele 25. 06.
festivalový Štáb
Monika Michnová
program
0905 366 664
Jakub Kotúč
propagácia
0904 042 904
Andrej Agricola
Technické zabezpečenie
0917 655 471
Anna Sochorová
Organizačné zabezpečenie
0907 879 489
Katarína Kučová
ubytovanie
0905 880 811
Iveta Ollerová
sekretariát
0905 305 632
Simona Valková
kafé BREPT
0917 504 232
tím
20 23
Na festivale pracuje veľa šikovných ľudí z mnohých divadiel, medzi nimi sú produkční, technici, zvukári, osvetľovači, kulisári, rekvizitári, maskérky, upratovačky a mnohí ďalší... ďakujeme.
riaditeľ
Tibor Kubička
programová riaditeľka
Monika Michnová
dramaturgická rada
Lenka Dzadíková, Barbora Forkovičová, Róbert Mankovecký, Monika Michnová, Zuzana Timčíková
technické zabezpečenie
Andrej Agricola
organizačné zabezpečenie
Anna Sochorová
tlačové materiály
Mira Kováčiková
sociálne siete
Jakub Kotúč, Zuzana Palenčíková
web
Jakub Kotúč
mediálna podpora
Zuzana Palenčíková
festivalový žurnál
Michal Badín, Diana Pavlačková (šéfredaktorka), Alexandra Rychtarčíková, Ivana Topitkálová, Alžbeta Vakulová
livestream
Jakub Kotúč, Peter Michalík, Matej Pančík
foto
Braňo Konečný, Tomáš Kubík
video
Maximiliana Gontková, Braňo Konečný
koncepcia a moderovanie Platformy
Lukáš Brutovský, Miro Dacho
projekty
Monika Ondrušová
sekretariát
Iveta Ollerová
účtovníctvo a služby
Agnes Capková, Drahomíra Kuliačková Panušková, Simona Valková, Silvia Zacharová, Jana Majerová
pokladňa
Eva Ochodnická
technická podpora predaja
Slavomír Ochodnický
ubytovanie
Katarína Kučová
zdravotná služba
Zdenka Malá
technický štáb
Janka Nosálová, Mária Brachňáková, Ján Kurhajec, Tatiana Goldmannová, Ivana Matuľová, Soňa Mušáková, Anna Paulovičová, Nina Malková, Juraj Bojnický, Jaroslav Daubner, Marián Frkáň, Peter Klaudíny, Peter Pecko, Jaroslav Fábry, Pavol Janský, Matej Kramár, Matej Neradil,Vladimír Kubis, Zdenek Polášek, Tomáš Had, Vladimír Mihalik, Miroslav Domian, Peter Vangeľ, Michaela Gálíčková, Veronika Kuciaková, Monika Ondrušová st., Božena Petrášová, Vlastimil Kulifay, Juraj Boček, František Lacko, Milan Drahno, Tibor Gregor, Pavol Malina, Barbora Špániková, Sarah Koláriková, Anna Badínová, Michaela Váňová, Eliška Bilková, Lenka Drahnová, Lucia Hauzerová, Barbora Hofierková, Daniela Holubová, Zuzana Minarovičová, Jarmila Mráziková, Katarína Schmidtová, Dorota Uríková, Anna Valášková, Eva Oľhová
vizuál a propagácia
logo
MADE BY VACULIK
propagačné materiály
Dalibor Palenčík
zvučka
Milo Kráľ
TV spot
Lukáš Brutovský, Róbert Mankovecký
rozhlasové spoty
Róbert Mankovecký
interný dátový systém
Ivan Kharlamov
webová stránka
UNITE s.r.o.
archív
'08 '22
Program minulých ročníkov, záznamy diskusií, fotogalérie a festivalový denník sú k dispozícii na odkazoch k jednotlivým ročníkom.