sobota

notifikácie

sobota

festivalové recenzie

Terra Apathy

Iokasté

O nič nejde

Keď sa vraciam do Martina, cítim, že idem domov

(c) foto: Braňo Konečný

Jana Oľhová. Môže to znieť ako klišé, no túto profilovú osobnosť Slovenského komorného divadla a celkovo slovenskej divadelnej scény skutočne predstavovať netreba.

Celý rozhovor si môžete prečítať alebo vypočuť tu.

Imaginatívne a sugestívne apokalyptické industriálne eko-oratórium

(c) foto: Braňo Konečný

Divadelná reflexia ekologickej katastrofy a jej následkov na život človeka môže byť ozdravná pre pamätníkov a výstrahou pre budúce generácie. Príkladom toho je aj inscenácia Terra Apathy Divadla Pôtoň. O jej vzniku aj ambíciách divadla hovorí dramaturg Michal Ditte. 

Celý rozhovor si môžete prečítať alebo vypočuť tu.

3…2…1…!

Iveta Ollerová, asistentka riaditeľa

3. Troma slovami opíšte svoj pracovný deň v divadle

únava, nadšenie, papierovačky

2. Uveďte dve slová, ktoré opisujú váš vzťah k festivalu Dotyky a spojenia

milujem ho

1. Povedzte jedno slovo, ktoré vám napadne ako prvé, keď sa povie „divadlo“

priateľstvo

Zuzana Motýľová, študentka herectva AU BB

3. Troma slovami opíšte svoju inscenáciu

strach, porozumenie, hravosť 

2. Uveďte dve slová, ktoré opisujú váš vzťah k festivalu Dotyky a spojenia

horúci, nostalgický

1. Povedzte jedno slovo, ktoré vám napadne ako prvé, keď sa povie „divadlo“

komunikácia

Redaktorky Festivalového žurnálu

3. Troma slovami opíšte svoj pracovný deň v divadle

píšem, škrtám, upravujem

2. Uveďte dve slová, ktoré opisujú váš vzťah k festivalu Dotyky a spojenia

láska, únava

1. Povedzte jedno slovo, ktoré vám napadne ako prvé, keď sa povie „divadlo“

rehoľa

Hodnotenie dňa

Festivalový piatok sa stal dňom aktivizmu. Začal predstavením nitrianskeho Nového divadla O nič nejde. V domnelej improshow ukázali, že práve naopak – každý deň ide o veľa. V otázkach ekológie, ženských práv, práv transrodových športovcov a – v slovenskom kontexte najnástojčivejšie – v oblasti rešpektu voči LGBTI+ ľuďom. Časť, v ktorej zobrazili, ako by to vyzeralo, ak by tí „nenormálni“ boli „heteráci“, bola veľmi poučná.

K ekologickému aktivizmu patrí aj uvedomenie si, čoho sme sa už na prírode dopustili. Príbeh obce Horné Opatovce – Terra Apathy Divadla Pôtoň – je svojou hrôzou frapujúci a divadelným stvárnením provokujúci.

Oblúk nad festivalovým dňom vytvorili mizogýnski egomaniaci Donald Trump a Andrew Tate. Ich výroky a počínanie parodovali v Novom divadle, no aj v (dramaticky aj inscenačne) bravúrne  spracovanom antickom mýte Iokasté martinského SKD.

Lenka Dzadíková, teatrologička

Inscenácia La Musica autora Karol Horáka v réžii Terézii Farkašovej nám ukázala príbeh jednej nešťastnej rodiny – otec zostal kvôli vojne bez ruky, matka po operácii už nemôže mať deti a ich malá dcérka má veľké sny o šťastnom živote. Roky plynú a mnohé sa v ich životoch mení. Táto inscenácia nám ukazuje, že hudba je večná, no pre každého má iný zmysel. Pre niekoho je hudba život, pre iného strata, bolesť, sklamanie. Príbeh končí tým, že otec má obe ruky a môže hrať na hudobné nástroje, matka porodí dieťa a manžel má dobrú prácu učiteľa. Len ona, dievča, ktoré snívalo o šťastnom živote, zostalo bez snov, detí a lásky… Tvorcom sa naozaj podarilo predviesť na malom javisku dlhé plynutie rokov, a to cez kostýmy, hudbu, rekvizity v podobe papierikových krabíc, a samozrejme, problémy tej doby práve v túto minútu.

Mahdalyna Mykolajivna Buriadnyk, študentská platforma

Otázka dňa

Čo dokáže v súčasnosti vyvolať divadelný škandál?

Peter Pavlac (dramaturg, dramatik): Všeličo. Hlavne, keď človek provokuje. Ak narážate na našu inscenáciu Kocúrkovo, v súvislosti s ktorou sa objavilo toto slovo, tak ja som dodnes nepochopil, prečo je to tak. Respektíve, čo je na nej škandalózne. Úprimne tomu nerozumiem.

Jozef Ciller (scénograf): Záleží na tom, či sa rozprávame o divadelnom prostredí alebo o verejnosti. Vo vzťahu k verejnosti je to napríklad osobný život herečky. V divadelnom prostredí, najmä ak sa bavíme o festivale, tak nič mimoriadne, lebo toto prostredie vie dovoliť veľa. Všetky veci, ktoré bežne považujeme za extravagantné, surové, vulgárne, sa vo festivalových súvislostiach javia ako súčasť určitého programu.

Soňa Jánošová (divadelná kritička, novinárka): Škandál môže vyvolať najmä to, čomu diváci a diváčky ešte (alebo znova) nerozumejú. Či už je to téma, forma alebo len neprehliadnutá provokácia. Ak sa na javisko znova a znova dostávajú témy, texty a postupy, ktoré dobre poznáme, k žiadnemu škandálu nedôjde. Divadlo sa zmení na príjemný rybník s teplou kalnou vodou a diváci na tučné kapre. Z tohto pohľadu beriem škandál ako zdravú vec.

Alena Pajtinková (herečka): Myslím si, že ho môže vyvolať téma, ktorá rozdeľuje ľudí v spoločnosti. A to téma, ktorá je pálčivá, na hrane, provokatívna. To všetko môže, podľa mňa, vyvolať škandál, ale práve to by divadlo malo robiť.  

Spojenia s divákmi

O NIČ NEJDE, NOVÉ DIVADLO

Páčilo sa mi to. Bolo to dobre spravené. 

(Nika, 14 rokov)

Zaujímavá forma, netradičné spracovanie. Je to veľmi aktuálne, ale zároveň sa tá téma na javisku veľmi dlho riešila a bolo to už pre nás cez.

 (Rebeka a Lukas, 18 rokov)

V pohode.

 (Dávid, 13 rokov)

TERRA APATHY, DIVADLO PÔTOŇ

Páčila sa mi najmä scéna, bola pre mňa fascinujúca. Myslím si, že to bolo určené pre náročnejšieho diváka. Určite ešte potrebujem čas, aby som spracovala všetky dojmy. 

(Mirka, personalistka)

Poznám ten príbeh a zaujalo ma, ako to bolo divadelne spracované. 

(Zuzana, zdravotníčka)

IOKASTÉ, SLOVENSKÉ KOMORNÉ DIVADLO MARTIN

Videla som to už druhýkrát. Páči sa mi to preklenutie s aktuálnou dobou a tie politické odkazy. Veľmi ma to potešilo, najmä tá otázka ženy. A celá tá metafora s fitkom ma veľmi baví. 

(Iveta, doktorka)

Úplne perfektné.

(Dana, ekonómka)

Mám veľmi zmiešané pocity, pretože neviem, o čom to bolo. Výkony hercov boli výborné. Veľmi som ocenila diskusiu, pretože mi pomohla porozumieť. Niektoré texty boli výborné, iné boli pre mňa veľmi posplietané, až som sa v nich nevedela vyznať. Ale základná myšlienka bola dobrá, rovnako ako aj dojem a myslím si, že práve o ten ide.

Danica (tlmočníčka)  

kontakty
pokladnica
tel.: 043 422 22 12
tel.: 043 422 01 72
akreditačné stredisko
tel.: +421 905 267 648
k dispozícií od pondelka 19. 06. do nedele 25. 06.
festivalový Štáb
Monika Michnová
program
0905 366 664
Jakub Kotúč
propagácia
0904 042 904
Andrej Agricola
Technické zabezpečenie
0917 655 471
Anna Sochorová
Organizačné zabezpečenie
0907 879 489
Katarína Kučová
ubytovanie
0905 880 811
Iveta Ollerová
sekretariát
0905 305 632
Simona Valková
kafé BREPT
0917 504 232
tím
20 23
Na festivale pracuje veľa šikovných ľudí z mnohých divadiel, medzi nimi sú produkční, technici, zvukári, osvetľovači, kulisári, rekvizitári, maskérky, upratovačky a mnohí ďalší... ďakujeme.
riaditeľ
Tibor Kubička
programová riaditeľka
Monika Michnová
dramaturgická rada
Lenka Dzadíková, Barbora Forkovičová, Róbert Mankovecký, Monika Michnová, Zuzana Timčíková
technické zabezpečenie
Andrej Agricola
organizačné zabezpečenie
Anna Sochorová
tlačové materiály
Mira Kováčiková
sociálne siete
Jakub Kotúč, Zuzana Palenčíková
web
Jakub Kotúč
mediálna podpora
Zuzana Palenčíková
festivalový žurnál
Michal Badín, Diana Pavlačková (šéfredaktorka), Alexandra Rychtarčíková, Ivana Topitkálová, Alžbeta Vakulová
livestream
Jakub Kotúč, Peter Michalík, Matej Pančík
foto
Braňo Konečný, Tomáš Kubík
video
Maximiliana Gontková, Braňo Konečný
koncepcia a moderovanie Platformy
Lukáš Brutovský, Miro Dacho
projekty
Monika Ondrušová
sekretariát
Iveta Ollerová
účtovníctvo a služby
Agnes Capková, Drahomíra Kuliačková Panušková, Simona Valková, Silvia Zacharová, Jana Majerová
pokladňa
Eva Ochodnická
technická podpora predaja
Slavomír Ochodnický
ubytovanie
Katarína Kučová
zdravotná služba
Zdenka Malá
technický štáb
Janka Nosálová, Mária Brachňáková, Ján Kurhajec, Tatiana Goldmannová, Ivana Matuľová, Soňa Mušáková, Anna Paulovičová, Nina Malková, Juraj Bojnický, Jaroslav Daubner, Marián Frkáň, Peter Klaudíny, Peter Pecko, Jaroslav Fábry, Pavol Janský, Matej Kramár, Matej Neradil,Vladimír Kubis, Zdenek Polášek, Tomáš Had, Vladimír Mihalik, Miroslav Domian, Peter Vangeľ, Michaela Gálíčková, Veronika Kuciaková, Monika Ondrušová st., Božena Petrášová, Vlastimil Kulifay, Juraj Boček, František Lacko, Milan Drahno, Tibor Gregor, Pavol Malina, Barbora Špániková, Sarah Koláriková, Anna Badínová, Michaela Váňová, Eliška Bilková, Lenka Drahnová, Lucia Hauzerová, Barbora Hofierková, Daniela Holubová, Zuzana Minarovičová, Jarmila Mráziková, Katarína Schmidtová, Dorota Uríková, Anna Valášková, Eva Oľhová
vizuál a propagácia
logo
MADE BY VACULIK
propagačné materiály
Dalibor Palenčík
zvučka
Milo Kráľ
TV spot
Lukáš Brutovský, Róbert Mankovecký
rozhlasové spoty
Róbert Mankovecký
interný dátový systém
Ivan Kharlamov
webová stránka
UNITE s.r.o.
archív
'08 '22
Program minulých ročníkov, záznamy diskusií, fotogalérie a festivalový denník sú k dispozícii na odkazoch k jednotlivým ročníkom.