streda

notifikácie

streda

festivalové recenzie

Nikdy Navždy

Palárik (a to jeho teátro)

Stano a Zlá noha

Zmierenie nie je slabosť 

(c) foto: Braňo Konečný

Takmer storočná výpoveď o povahe slovákov je stále aktuálna v tvorbe dramatika Jána Palárika, ku ktorej sa vracia trnavské divadlo s rovnomenným názvom. Túto emblémovú postavu dejín slovenskej dramatickej tvorby stvárnil herec Michal Jánoš cez ľudský portrét obyčajného človeka so všetkými jeho slabosťami.

Celý rozhovor si môžete prečítať alebo vypočuť tu.

Mainstreamu sa vyhýbam

(c) foto: Braňo Konečný

Režisér Marián Amsler je jedným z najvýraznejších režijných osobností strednej generácie. Okrem mnohých úspešných inscenácií v kamennom divadle vytvoril aj viaceré inovatívne, vizuálne bohaté tituly aj na slovenskej nezávislej scéne.

Celý rozhovor si môžete prečítať alebo vypočuť tu.

3…2…1…!

Barbora, čašníčka

3. Troma slovami opíšte svoj pracovný deň v divadle

slzy, krv, pot

2. Uveďte dve slová, ktoré opisujú váš vzťah k festivalu Dotyky a spojenia

zábava, robota

1. Povedzte jedno slovo, ktoré vám napadne ako prvé, keď sa povie „divadlo“

žúr

Andrej, manažér prevádzky a obchodu

3. Troma slovami opíšte svoj pracovný deň v divadle

stále zvoniaci telefón

2. Uveďte dve slová, ktoré opisujú váš vzťah k festivalu Dotyky a spojenia

dlhé, vzrušujúce

1. Povedzte jedno slovo, ktoré vám napadne ako prvé, keď sa povie „divadlo“

emócia

Adrián a Simona, herec a herečka AU BB

3. Troma slovami opíšte svoju inscenáciu

zvrhlá, otvorená, dynamická

2. Uveďte dve slová, ktoré opisujú váš vzťah k festivalu Dotyky a spojenia

horúco, príjemne

1. Povedzte jedno slovo, ktoré vám napadne ako prvé, keď sa povie „divadlo“

katarzia

Hodnotenie dňa

Hlavný festivalový program sa začal predstavením Divadla Petra Mankoveckého Nikdy navždy. Bol to smutný začiatok, pretože to je jedna zo základných emócií, ktoré herci divákom sprostredkovali. Smútok, melanchólia, osamelosť… Postavy sú uzavreté v chladnej kovovej klietke, ktorú preliezajú a hľadajú si svoje miesto. Túžia po blízkosti, ale vzápätí ju odmietajú. Napriek tragikomickým výstupom Edity Borsovej ako starnúcej herečky, sa nemôžem zbaviť pocitu, že s touto generáciou nie je všetko v poriadku.

Otváracie predstavenie z Divadla Jána Palárika v Trnave Palárik (a to jeho teátro) prinieslo veselšiu náladu, no hlavná postava takisto bojovala s vnútornou melanchóliou a skepsou. Palárik je podľa režiséra Jakuba Nvotu nenápadný inovátor, ktorý sústavne naráža na intelektuálne limity svojho okolia, a preto sa mu nedarí presadiť nijaké reformy. Keby inscenácia nebola prerušovaná pesničkami, azda by som z nej mala rovnaký pocit ako z Nikdy Navždy.

Dária Fojtíková – Fehérová, teatrologička

V posledných rokoch tvorbu študentov a študentiek z Banskej Bystrice na festivale reprezentovali predovšetkým autorské projekty, ktorých témy boli ich kolektívnou výpoveďou. Po prvej tohtoročnej produkcii z pôdy Akadémie umení Hrubé čiary – true story, ktorá tiež patrí do tejto kategórie, však študenti a študentky tretieho ročníka odohrali inscenáciu dramatického textu Hry pre dospelých. Text poľského dramatika obsahuje množstvo tém – tie síce nadväzujú predovšetkým na poľský kontext, no cudzie nie sú ani ostatným krajinám (nielen) v strednej Európe. Ich frekvencia však môže mať za následok len enumeratívne vymenovanie, vďaka ktorému sa problémy predstavia, no hlbšie sa už neanalyzujú – to môže budiť dojem ich splošteného vnímania. Priestor kúpeľne, do ktorého tento priestorovo ťažko uchopiteľný text tvorcovia a tvorkyne zasadili, sa ukázal ako funkčná metafora každodenného života, uzatvorenia sa pred svetom či očistenia sa od očakávaní spoločnosti, ktoré vedú k vnútornej neslobode a pretvárke.

Šimon Frolo, študentská platforma

Otázka dňa

Čo je vaše divadelné „nikdy“ a čo „navždy“?

Marek Godovič (teatrológ): Divadelné nikdy… Niekedy sú cesty za divadlom nevyspytateľné. Pamätám si, že by som nikdy nešiel do divadla, hlavne v Poľsku, a ešte stopom, čo som plánoval pred niekoľkými rokmi. Na to predstavenie som ale nikdy neprišiel, a to som o ňom písal diplomovku. A divadelné navždy… Keď sa dostanem na miesto, pričom som si vopred povedal, že tam nejdem, pretože cesta je zarúbaná časovo alebo vzdialenostne, tak mám väčšinou mám pocit dobrého divadelného zážitku a ten si potom pamätám navždy. 

Katarína Grega Nedelská (scénografka): Pre mňa divadelné „nikdy“ asi neexistuje. V divadle sa, myslím, dá všetko. Keď máš pre divadlo cit, vkus a chceš divadlom niečo povedať, tak sa, podľa mňa, v ňom dá urobiť všetko. Divadelné „navždy“ – aby bolo divadlo navždy pre všetkých, od nula po deväťdesiatdeväť. 

Michal Hába (režisér): Nikdy neviem a navždy Volksbühne.

Eva Pavlíková (herečka): Bez chuti, vône a zápachu nikdy. Navždy so srdcom a láskou.

Spojenia s divákmi

STANO A ZLÁ NOHA, DIVADLO LUDUS

Bolo to celkom v pohode. Páčilo sa mi, že tam bol Lacko z Hornej Dolnej. 

(Šimon, 14 rokov)

Super! Bolo to oveľa lepšie ako ostatné predstavenia, ktoré som videla. 

(Alexandra, 13 rokov)

Bolo to úžasné! Fakt som si to veľmi užila, herci boli super a bolo to veľmi profesionálne.

(Simona, 12 rokov)

NIKDY NAVŽDY, DIVADLO PETRA MANKOVECKÉHO

Úžasné! Tí mladí ľudia majú obrovskú energiu a sú neskutočne šikovní!

(Mária, obchodníčka)

Podľa mňa to bolo veľmi osobné a to sa mi na tom páčilo. Tých moderných aj anglických výrazov tam bolo na mňa až moc. Myslím si, že keď na to pôjde nejaký starší človek, tak môže byť v niektorých momentoch stratený. 

(Richard, študent herectva)

Oceňujem tú zmes pocitov. Bolo to fascinujúce. Aj to, ako vedia všetko vyjadriť tancom. 

(Anna, právnička)

PALÁRIK (A TO JEHO TEÁTRO), DIVADLO JÁNA PALÁRIKA V TRNAVE

Inscenácia bola mimoriadne náročná ale veľmi aktuálna. Ešte z nej spracovávam veľmi silné zážitky, ale myslím si, že ju treba určite vidieť. 

(Dagmar, podnikateľka)

Bola to dosť náročná hra, ale myslím si, že z hľadiska histórie nám to dáva veľa, aby sme pochopili, ako to bolo s Palárikom.

(Iveta, podnikateľka)

kontakty
pokladnica
tel.: 043 422 22 12
tel.: 043 422 01 72
akreditačné stredisko
tel.: +421 905 267 648
k dispozícií od pondelka 19. 06. do nedele 25. 06.
festivalový Štáb
Monika Michnová
program
0905 366 664
Jakub Kotúč
propagácia
0904 042 904
Andrej Agricola
Technické zabezpečenie
0917 655 471
Anna Sochorová
Organizačné zabezpečenie
0907 879 489
Katarína Kučová
ubytovanie
0905 880 811
Iveta Ollerová
sekretariát
0905 305 632
Simona Valková
kafé BREPT
0917 504 232
tím
20 23
Na festivale pracuje veľa šikovných ľudí z mnohých divadiel, medzi nimi sú produkční, technici, zvukári, osvetľovači, kulisári, rekvizitári, maskérky, upratovačky a mnohí ďalší... ďakujeme.
riaditeľ
Tibor Kubička
programová riaditeľka
Monika Michnová
dramaturgická rada
Lenka Dzadíková, Barbora Forkovičová, Róbert Mankovecký, Monika Michnová, Zuzana Timčíková
technické zabezpečenie
Andrej Agricola
organizačné zabezpečenie
Anna Sochorová
tlačové materiály
Mira Kováčiková
sociálne siete
Jakub Kotúč, Zuzana Palenčíková
web
Jakub Kotúč
mediálna podpora
Zuzana Palenčíková
festivalový žurnál
Michal Badín, Diana Pavlačková (šéfredaktorka), Alexandra Rychtarčíková, Ivana Topitkálová, Alžbeta Vakulová
livestream
Jakub Kotúč, Peter Michalík, Matej Pančík
foto
Braňo Konečný, Tomáš Kubík
video
Maximiliana Gontková, Braňo Konečný
koncepcia a moderovanie Platformy
Lukáš Brutovský, Miro Dacho
projekty
Monika Ondrušová
sekretariát
Iveta Ollerová
účtovníctvo a služby
Agnes Capková, Drahomíra Kuliačková Panušková, Simona Valková, Silvia Zacharová, Jana Majerová
pokladňa
Eva Ochodnická
technická podpora predaja
Slavomír Ochodnický
ubytovanie
Katarína Kučová
zdravotná služba
Zdenka Malá
technický štáb
Janka Nosálová, Mária Brachňáková, Ján Kurhajec, Tatiana Goldmannová, Ivana Matuľová, Soňa Mušáková, Anna Paulovičová, Nina Malková, Juraj Bojnický, Jaroslav Daubner, Marián Frkáň, Peter Klaudíny, Peter Pecko, Jaroslav Fábry, Pavol Janský, Matej Kramár, Matej Neradil,Vladimír Kubis, Zdenek Polášek, Tomáš Had, Vladimír Mihalik, Miroslav Domian, Peter Vangeľ, Michaela Gálíčková, Veronika Kuciaková, Monika Ondrušová st., Božena Petrášová, Vlastimil Kulifay, Juraj Boček, František Lacko, Milan Drahno, Tibor Gregor, Pavol Malina, Barbora Špániková, Sarah Koláriková, Anna Badínová, Michaela Váňová, Eliška Bilková, Lenka Drahnová, Lucia Hauzerová, Barbora Hofierková, Daniela Holubová, Zuzana Minarovičová, Jarmila Mráziková, Katarína Schmidtová, Dorota Uríková, Anna Valášková, Eva Oľhová
vizuál a propagácia
logo
MADE BY VACULIK
propagačné materiály
Dalibor Palenčík
zvučka
Milo Kráľ
TV spot
Lukáš Brutovský, Róbert Mankovecký
rozhlasové spoty
Róbert Mankovecký
interný dátový systém
Ivan Kharlamov
webová stránka
UNITE s.r.o.
archív
'08 '22
Program minulých ročníkov, záznamy diskusií, fotogalérie a festivalový denník sú k dispozícii na odkazoch k jednotlivým ročníkom.