piatok

notifikácie

piatok

festivalové recenzie

Woyzeck

Kocúrkovo

A ako Antarktída

Všetci sme Woyzeckovia

(c) foto: Braňo Konečný

Maďarské divadlo je oproti slovenskému často oveľa odvážnejšie a expresívnejšie. Potvrdila to aj inscenácia Woyzeck, v ktorej stvárnil hlavnú postavu herec Peter Oszlík.

Celý rozhovor si môžete prečítať alebo vypočuť tu.

Ak by som vám dal jednu odpoveď, nebola by pravdivá

(c) foto: Braňo Konečný

Komunikácia v tvorivom tíme je jedným zo základných predpokladov inšpiratívneho inscenačného procesu. Keď je funkčná, vzniknú jedinečné spojenia a vďaka tomu ojedinelé diela. Súčasťou takéhoto typu procesu bol aj scénograf Michal Lošonský.

Celý rozhovor si môžete prečítať alebo vypočuť tu.

3…2…1…!

Daniela Mesárošová, študentka scénografie VŠMU

3. Troma slovami opíšte svoju inscenáciu

trochu temný Vatikán

2. Uveďte dve slová, ktoré opisujú váš vzťah k festivalu Dotyky a spojenia

nemám žiadny

1. Povedzte jedno slovo, ktoré vám napadne ako prvé, keď sa povie „divadlo“

zábava

Barbora Forkovičová, členka dramaturgickej rady

3. Troma slovami opíšte svoj pracovný deň v divadle

prídem, pozriem, odídem

2. Uveďte dve slová, ktoré opisujú váš vzťah k festivalu Dotyky a spojenia

aaach a hmmm (s blaženým pohľadom do neurčitej diaľky)

1. Povedzte jedno slovo, ktoré vám napadne ako prvé, keď sa povie „divadlo“

SKD

Zdenek, technik divadla

3. Troma slovami opíšte svoj pracovný deň v divadle

robota, čas, prestavby

2. Uveďte dve slová, ktoré opisujú váš vzťah k festivalu Dotyky a spojenia

super, super

1. Povedzte jedno slovo, ktoré vám napadne ako prvé, keď sa povie „divadlo“

ľudia

Hodnotenie dňa

Deň začal vďaka BDŽ na Antarktíde, viac som sa však tešil na pokračovanie série moderovaných diskusií s prvkami oral history o súčasnom herectve. V súlade so svetovým charakterom dňa sme sa od Romana Poláka a ostatných prísediacich dozvedeli, že či už pôjdete na workshop v Paríži, Chicagu alebo Portugalsku, aj tak skončíte pri tom, že chcete hrať v SND. Dnešní mladí nevedia, čo od školy chcú a celé je to aj tak jedno, lebo podstatný je talent. Hlavný program začal nemeckým textom o poľskom vojakovi v maďarčine so slovenskými a českými titulkami. Forma aj obsah by sa dali zhutniť do churchilovského ‒ krv, pot a slzy. O Kocúrkove sa napísalo už asi všetko. Ja dodám, že počet divákov, ktorí z predstavenia odišli, sa v Martine zastavil na nule. Satirický charakter tohto textu berte, prosím, ako poctu chalupkovskému odkazu aj celému slovenskému divadlu.

Miro Zwiefelhofer, divadelný kritik

Je veľmi zriedkavé, aby na pôde VŠMU inscenovali monodrámu. Herec Jakub Somora je dokonca len v treťom ročníku, čiže na celovečernej inscenácii pracoval po prvý krát. Ale nehodnoťme to ako šport. Táto inscenácia nie je hodnotná preto, lebo ju vytvorili taký mladý herec s takým mladým režisérom (Ctibor Neměc) a dramaturgičkou (Roberta Chrťanská). Je hodnotná sama o sebe. Deštruuje Judášov mýtus. Zosobňuje jeho podstatu a zo symbolu sa stáva človek s citmi, motiváciami, predpríbehom. Je však pre mňa otázne, či vôbec treba biblické symbolické postavy poľudštiť. Nepsychologizujme ich, lebo stratia význam. Ale ako vysvitlo z debaty po predstavení, toto nemusí byť len o historicko-biblickej postave, ktorá je symbolom zrady a zla. Môže byť o jednoduchom človeku ‒ zradcovi, ktorý má tiež svoju pravdu. A tú si zaslúži mať každý. 

Katarína Csikmáková, študentská platforma

Otázka dňa

V čom vidíte potrebu a význam dramaturgických úvodov?

Matúš Bachynec (režisér): Vnímam potrebu dramaturgických úvodov. Je to nejaký bonus navyše pre diváka, ktorý chodí do divadla pravidelne a túži vedieť viac o tvorcoch, forme. No treba to asi rozlišovať. V niektorom divadle ich treba viac, v niektorom menej. Závisí to aj od publika daného mesta. A zdá sa mi,  že v západnom svete je to už samozrejmosť.  

Michaela Dzamková (herečka): Vnímam túto potrebu, ale ak môžem povedať zo svojej skúsenosti z bábkového divadla pre deti, tak dramaturgické úvody sú skvelé v tom, že niekedy – a keď sú navyše vedené workshopovou formou – diváka perfektne vtiahnu do deja ešte pred samotným predstavením. Potom už to pre nás hercov ide jednak ako po masle, jednak je divák často viac interaktívny, veľmi otvorený a prístupný. Vie, o čom sa bavíme, o čom je téma, a ešte ak sa to zaklincuje aj diskusiou na záver, je to pre mňa úplne najlepšie.

Rastislav Ballek (režisér): To ste ma zaskočili. Myslím, že ja som v živote na žiadnom dramaturgickom úvode nebol, takže s tým nemám skúsenosť.

Miro Zwiefelhofer (divadelný kritik): V princípe áno. Význam majú asi v tom, že otvárajú divadlo ľuďom, ktorí naozaj potrebujú priblížiť iný spôsob komunikácie, keďže na základných a stredných školách sa učí skôr klasický typ divadla. Potenciál je možno v tom nerobiť štandardné dramaturgické úvody, ale hľadať rôzne iné, interaktívne formy, ktoré by ich spravili pre ľudí viac zážitkové a nebola by to tá klasická „nalieváreň“, ale obojstranný komunikačný kanál.

Spojenia s divákmi

A AKO ANTARKTÍDA, BÁBKOVÉ DIVADLO ŽILINA

Mne sa to páčilo! Aj mne! Veľmi! Ten výbuch sa mi páčil! A mne všetko! 

Za mňa to bolo bravúrne – to prepojenie vizuálneho a umeleckého. Som ohúrená.

(deti a učiteľka Lucia zo ZŠ Radostný svet)

Mne sa to strašne páčilo. Mne sa páčilo, že oni trošku zničili tú Atraktídu. Mne, ako ten tučniak išiel prvýkrát do tej vody. A mne, keď sa ten tučniak vyliahol z vajíčka.

Veľmi zaujímavé, aj tie divadelné prvky v kombinácii s premietaním. Výborné.

(deti a učiteľka Lenka zo ZŠ Dolinského)

WOYZECK, JÓKAIHO DIVADLO V KOMÁRNE 

Super, výborný text! Veď som sa aj postavila. 

(Andrea, predavačka)

Bolo to presne to, čo hľadám v súčasnom divadle. Veľmi silná inscenácia, hoci viem, že isté emócie na mňa ešte doľahnú.

(Martin, absolvent konzervatória)

Nevybrala som si toto predstavenie sama a keby som mala možnosť, tak si ho ani nevyberiem. Nepotrebujem vidieť  v divadle takéto veci, lebo to mám všade okolo seba. Bolo to výborne urobené, no takýchto tém už je veľa. Do divadla by som chcela ísť aj na niečo pozitívne.

(Ida, ekonómka)

KOCÚRKOVO, SLOVENSKÉ NÁRODNÉ DIVADLO

Som trošku zmätená, asi ešte neviem, čo si o tom myslím. Bolo to iné, no stálo za to vidieť to.

(Lucia, študentka)

Dobre, že som bola pripravená, že to nebude klasické Kocúrkovo, lebo neviem, ako by som sa zachovala. Mne sa to úžasne páčilo.

(Eva, dôchodkyňa)

Bolo to zvláštne. 

(Silvia, učiteľka)

kontakty
pokladnica
tel.: 043 422 22 12
tel.: 043 422 01 72
akreditačné stredisko
tel.: +421 905 267 648
k dispozícií od pondelka 19. 06. do nedele 25. 06.
festivalový Štáb
Monika Michnová
program
0905 366 664
Jakub Kotúč
propagácia
0904 042 904
Andrej Agricola
Technické zabezpečenie
0917 655 471
Anna Sochorová
Organizačné zabezpečenie
0907 879 489
Katarína Kučová
ubytovanie
0905 880 811
Iveta Ollerová
sekretariát
0905 305 632
Simona Valková
kafé BREPT
0917 504 232
tím
20 23
Na festivale pracuje veľa šikovných ľudí z mnohých divadiel, medzi nimi sú produkční, technici, zvukári, osvetľovači, kulisári, rekvizitári, maskérky, upratovačky a mnohí ďalší... ďakujeme.
riaditeľ
Tibor Kubička
programová riaditeľka
Monika Michnová
dramaturgická rada
Lenka Dzadíková, Barbora Forkovičová, Róbert Mankovecký, Monika Michnová, Zuzana Timčíková
technické zabezpečenie
Andrej Agricola
organizačné zabezpečenie
Anna Sochorová
tlačové materiály
Mira Kováčiková
sociálne siete
Jakub Kotúč, Zuzana Palenčíková
web
Jakub Kotúč
mediálna podpora
Zuzana Palenčíková
festivalový žurnál
Michal Badín, Diana Pavlačková (šéfredaktorka), Alexandra Rychtarčíková, Ivana Topitkálová, Alžbeta Vakulová
livestream
Jakub Kotúč, Peter Michalík, Matej Pančík
foto
Braňo Konečný, Tomáš Kubík
video
Maximiliana Gontková, Braňo Konečný
koncepcia a moderovanie Platformy
Lukáš Brutovský, Miro Dacho
projekty
Monika Ondrušová
sekretariát
Iveta Ollerová
účtovníctvo a služby
Agnes Capková, Drahomíra Kuliačková Panušková, Simona Valková, Silvia Zacharová, Jana Majerová
pokladňa
Eva Ochodnická
technická podpora predaja
Slavomír Ochodnický
ubytovanie
Katarína Kučová
zdravotná služba
Zdenka Malá
technický štáb
Janka Nosálová, Mária Brachňáková, Ján Kurhajec, Tatiana Goldmannová, Ivana Matuľová, Soňa Mušáková, Anna Paulovičová, Nina Malková, Juraj Bojnický, Jaroslav Daubner, Marián Frkáň, Peter Klaudíny, Peter Pecko, Jaroslav Fábry, Pavol Janský, Matej Kramár, Matej Neradil,Vladimír Kubis, Zdenek Polášek, Tomáš Had, Vladimír Mihalik, Miroslav Domian, Peter Vangeľ, Michaela Gálíčková, Veronika Kuciaková, Monika Ondrušová st., Božena Petrášová, Vlastimil Kulifay, Juraj Boček, František Lacko, Milan Drahno, Tibor Gregor, Pavol Malina, Barbora Špániková, Sarah Koláriková, Anna Badínová, Michaela Váňová, Eliška Bilková, Lenka Drahnová, Lucia Hauzerová, Barbora Hofierková, Daniela Holubová, Zuzana Minarovičová, Jarmila Mráziková, Katarína Schmidtová, Dorota Uríková, Anna Valášková, Eva Oľhová
vizuál a propagácia
logo
MADE BY VACULIK
propagačné materiály
Dalibor Palenčík
zvučka
Milo Kráľ
TV spot
Lukáš Brutovský, Róbert Mankovecký
rozhlasové spoty
Róbert Mankovecký
interný dátový systém
Ivan Kharlamov
webová stránka
UNITE s.r.o.
archív
'08 '22
Program minulých ročníkov, záznamy diskusií, fotogalérie a festivalový denník sú k dispozícii na odkazoch k jednotlivým ročníkom.